شنبه، 14 مهر 1403

رئیس سازمان در نشست مشترک با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نیاز کشور به روانشناس و مشاور چندین برابر تعداد فعلی است/ تلاش سازمان برای ارتقای سلامت روانی جامعه و پیشگیری از بروز انواع مشکلات روانشناختی

825
1402/08/29 | 9:3

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: در ایران اگر براساس استانداردها پیش برویم باید هم‌اکنون حدود ۱۰۰ هزار روانشناس و مشاور در حال فعالیت وجود داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛ نشست مشترک دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس و برخی اعضای شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره عصر امروز در محل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به نیاز کشور به روانشناس و مشاور اظهار کرد: طی تحقیقاتی که در سالهای گذشته صورت گرفته در آمریکا به ازای هر هزار خانوار ۷ روانشناس و مشاور وجود دارد. در کشور چین به ازای هر دو هزار خانوار یک روانشناس و در کشورهای اروپایی ۷ تا ۱۵ روانشناس و مشاور به ازای هر هزار خانوار فعالیت می‌کنند. وی افزود: در ایران نیز اگر براساس استانداردها پیش برویم نیاز به حدود ۱۰۰ هزار روانشناس و مشاور داریم، در حالی که در حال حاضر حدود ۲۰ هزار روانشناس و مشاور پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت کرده اند. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با تاکید بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان‌کرد: آسیب های اجتماعی می‌توانند زمینه ساز مشکلات روانشناختی شوند و مشکلات روانشناختی را افزایش دهند. وی در ادامه افزود براساس طبقه بندی های بین المللی، حدود ۴۰۰ نوع بیماری روانی داریم که سازمان روانشناسی و مشاوره نقش پررنگی در پیشگیری از ابتلا افراد جامعه به این‌ مشکلات و اختلالات دارد. دکتر فتحی آشتیانی با برشمردن اقدامات و برنامه های پنجمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در دو ماه گذشته ادامه داد: به منظور تسریع در صدور پروانه برای همکاران روانشناس و مشاور با مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در سراسر کشور، برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای، از طریق آزمون سنجیده شود و بعد از آن مصاحبه روانشناختی انجام شود. اولین آزمون در ۱۵ آذرماه سال جاری توسط سازمان سنجش برگزار خواهد شد. افزون بر آن وی افزود: انتخابات شوراهای استانی که حدود ۸ سال است برگزار نشده طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ۲۷ بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه یکی از چالش های حوزه سلامت روانی بیمه‌ است گفت: بیمه خدمات سلامت روانی با دستور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی دو هفته گذشته عملیاتی شد. با این وجود ما امیدواریم با توافقی که صورت گرفته، همه گرایشهای روانشناسی و مشاوره، تحت پوشش قرار گیرد و فرصتی فراهم شود تا هم کلیه آحاد جامعه بتوانند از خدمات سلامت روانی بهره مند شوند و هم از این طریق فرصتی برای تخصصی شدن گرایشهای روانشناسی و مشاوره فراهم گردد. دکتر فتحی آشتیانی افزود با تعامل و ارتباط مستمری که با وزارت علوم و وزارت بهداشت برقرار خواهیم کرد کمک می کنیم درسها و سرفصل‌های دروس به گونه ای تغییر کند تا فارغ التحصیلان از کارآمدی و مهارت لازم برای ارائه خدمت برخوردار باشند و نیازی به گذراندن کارگاه های آموزشی نداشته باشند. وی در پایان با اشاره به لزوم رتبه بندی روانشناسان و مشاوران تاکید کرد به زودی شاخص هایی برای رتبه‌بندی روانشناسان و مشاوران تعیین و عملیاتی خواهیم نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛ نشست مشترک دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس و برخی اعضای شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره عصر امروز در محل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. 

در ابتدای این نشست دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به نیاز کشور به روانشناس و مشاور اظهار کرد: طی تحقیقاتی که در سالهای گذشته صورت گرفته در آمریکا به ازای هر هزار خانوار ۷ روانشناس و مشاور وجود دارد. در کشور چین به ازای هر دو هزار خانوار یک روانشناس و در کشورهای اروپایی ۷ تا ۱۵ روانشناس و مشاور به ازای هر هزار خانوار فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در ایران نیز اگر براساس استانداردها پیش برویم نیاز به حدود ۱۰۰ هزار روانشناس و مشاور داریم، در حالی که در حال حاضر حدود ۲۰ هزار روانشناس و مشاور پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت کرده اند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با تاکید بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان‌کرد: آسیب های اجتماعی می‌توانند زمینه ساز مشکلات روانشناختی شوند و مشکلات روانشناختی را افزایش دهند. وی در ادامه افزود براساس طبقه بندی های بین المللی، حدود ۴۰۰ نوع بیماری روانی داریم که سازمان روانشناسی و مشاوره نقش پررنگی در پیشگیری از ابتلا افراد جامعه به این‌ مشکلات و  اختلالات دارد.

دکتر فتحی آشتیانی با برشمردن اقدامات و برنامه های پنجمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در دو ماه گذشته ادامه داد: به منظور تسریع در صدور پروانه برای همکاران روانشناس و مشاور با مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در سراسر کشور، برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای، از طریق آزمون سنجیده شود و بعد از آن مصاحبه روانشناختی انجام شود. اولین آزمون در ۱۵ آذرماه سال جاری توسط سازمان سنجش برگزار خواهد شد.

افزون بر آن وی افزود: انتخابات شوراهای استانی که حدود ۸ سال است برگزار نشده طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ۲۷ بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه یکی از چالش های حوزه سلامت روانی بیمه‌ است گفت: بیمه خدمات سلامت روانی با دستور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی دو هفته گذشته عملیاتی شد. با این وجود ما امیدواریم با توافقی که صورت گرفته، همه گرایشهای روانشناسی و مشاوره، تحت پوشش قرار گیرد و فرصتی فراهم شود تا هم کلیه آحاد جامعه بتوانند از خدمات سلامت روانی بهره مند شوند و هم از این طریق فرصتی برای تخصصی شدن گرایشهای روانشناسی و مشاوره فراهم گردد.

دکتر فتحی آشتیانی افزود با تعامل و ارتباط مستمری که با وزارت علوم و وزارت بهداشت برقرار خواهیم کرد کمک می کنیم درسها و سرفصل‌های دروس به گونه ای تغییر کند تا فارغ التحصیلان از کارآمدی و مهارت لازم برای ارائه خدمت برخوردار باشند و نیازی به گذراندن کارگاه های آموزشی نداشته باشند.

وی در پایان با اشاره به لزوم رتبه بندی روانشناسان و مشاوران تاکید کرد به زودی شاخص هایی برای رتبه‌بندی روانشناسان و مشاوران تعیین و عملیاتی خواهیم نمود.

کلیه حقوق متعلق به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران می باشد.