سه شنبه، 27 شهریور 1403

جزئیات دومین آزمون صلاحیت حرفه‌ای از زبان معاون آموزش و پژوهش سازمان+ فیلم

5337
1403/05/15 | 8:30

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، دکتر پرویز آزادفلاح معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مثبت سلامت پاسخگوی پرسش‌های اعضا پیرامون دومین آزمون صلاحیت حرفه‌ای بود.

وی در این برنامه با برطرف کردن ابهامات پیرامون لزوم برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای اعلام کرد: در دومین دوره آزمون، 17 هزار و 229 نفر متقاضی ثبت‌نام کردند که جمعه 26 مرداد در تمامی مراکز استان، در آزمون شرکت خواهند کرد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اعلام کرد: شیوه اعطای مجوز یا پروانه اشتغال روانشناسی و مشاوره بعد از برگزاری کمیسیون‌های تخصصی بود که در این روش، متقاضیان سال‌ها‌ در نوبت می‌ماندند و همین باعث شد تا در 20 سال گذشته از این طریق تنها 8 هزار نفر موفق به اخذ پروانه اشتغال تخصصی بشوند.

دکتر آزادفلاح افزود: اما در این دوره با برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای در یک مرحله، بیش از هفت هزار نفر پروانه صلاحت حرفه‌ای دریافت کردند.

وی با اشاره به هزینه ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای گفت: پیشنهاد سازمان سنجش برای آزمون گذشته، حدود 700 هزار تومان بود؛ اما سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای اینکه حسن نظر خود را نشان دهد صرفا مبلغی که هزینه اجرای آزمون توسط سازمان سنجش بود را تعیین و اخذ کرد و حتی برای طراحی سوالات هم مبلغی در نظر نگرفت.

معاون آموزش و پژوهش با اشاره به برگزاری دوره‌ها وکارگاه‌های آمادگی آزمون صلاحیت حرفه‌ای که توسط برخی تبلیغ و برگزار می‌شود اظهار کرد: وقتی رئیس سازمان یا معاون سازمان اعلام کرده‌اند که هیچ منبعی برای آزمون وجود ندارد به صراحت عرض می‌کنم که کارگاه نیاز نیست و افراد برگزار کننده این دوره‌ها دنبال منافع شخصی و سواستفاده از اعضا هستند.

دکتر پرویز آزادفلاح با تاکید بر اینکه آزمون به هیچ عنوان سخت نیست؛ ادامه داد: سوالاتی که در آزمون طرح شده در هیچ کتاب خاصی نیست و حاصل آموزه‌های افراد است.

وی درباره سوالاتی که از تاریخچه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در آزمون صلاحیت حرفه‌ای طرح شده بود تصریح کرد: در نخستین آزمون، حدود 10 سوال از تاریخچه سازمان طرح شد، به این جهت که اعتقاد بر این است؛ اعضا باید سازمانی که متعلق به آنهاست را بشناسند. اگر نشناسند نمی‌توانند پیگیر حقوق خود باشند.  یکی از دلایلی که در 20 سال گذشته سازمان اینقدر منفعل عمل کرده و فارغ‌التحصیلان را معطل کرده همین بوده که اعضا آن را رها کرده بودند. گرچه ذکر این نکته ضروری است که الزاما در تمامی آزمون‌ها سوالات اینچنینی طرح نخواهد شد.

استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این ابهام که بنا به رویکردهای متفاوت، پاسخ‌ها می‌تواند تفاوت داشته باشد گفت: سوالاتی که طرح می‌شود جزو مبانی مشترکی است که همه روانشناسان و مشاوران به آن می‌پردازند. برخی پروتکل‌ها به گونه‌ای است که فارغ از رویکردها بین همه روانشناسان و مشاوران مشترک است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره درباره حواشی افشای سوالات آزمون اعلام کرد: تیم حراستی سازمان سنجش تخصص کافی را در این زمینه دارد. بنده ادعا نمی‌کنم که سوالات درز پیدا نکرده؛ اما به جرات می‌توان گفت اگر هم تعدادی از سوالات منتشر شده قطعا بعد از آزمون بوده است. حتی در درون سازمان هم بسیاری از افراد سوالات را در اختیار ندارند.

وی افزود: آزمون نمی‌تواند مدل آرمانی باشد. نظارت پسینی و توانمندسازی یا آموزش‌های مداوم در راس برنامه‌های سازمان است. طرح مدرسه توانمندسازی روانشناسان و مشاوران آماده شده و مورد تصویب قرار گرفته است. طرحی که بعد از اجرا می‌تواند جلوی کاسبی و سواستفاده افراد را بگیرد.      

 

پایان پیام/

کلیه حقوق متعلق به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران می باشد.