سه شنبه، 27 شهریور 1403

پیام دکتر فتحی آشتیانی به اعضا درباره دومین آزمون صلاحیت حرفه‌ای

4707
1403/05/28 | 12:20

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، دکتر علی فتحی آشتیانی درباره دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه‌ای، پیامی به داوطلبان محترم صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

همکاران محترم، روان‌شناسان و مشاوران عزیز

با سلام و احترام

در ارتباط با دومین آزمون صلاحیت حرفه‌ای که در تاریخ 1403/05/26 برگزار گردید، نکات زیر را به استحضار می‌رسانیم.

1.همانگونه که اطلاع دارید آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار گردید و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نقشی در تعیین زمان، مکان، گرمای هوا و مراقبین در برگزاری آزمون نداشت. ما هم در مورد اینکه قرار است آزمون در 14 استان و 36 حوزه برگزار گردد، اطلاعی نداشتیم و علی‌رغم تلاش زیاد برای برگزاری آزمون در 31 استان، مشابه دوره اول بدلیل ضیق وقت و عدم امکان هماهنگی لازم موفق نبودیم. از این بابت از همه همکاران محترم که رنج سفر از استانی به استان دیگر را متحمل شدند، پوزش می‌طلبیم  و عذرخواه همه عزیزان هستیم.

2.حد نصاب نمره قبولی در آزمون، کسب 70 درصد میانگین یک درصد بالای شرکت‌کنندگان در آزمون است. لذا براساس سختی یا آسانی سوال‌های آزمون، حد نصاب نمره قبولی تعیین خواهد شد.

3.در ارتباط با نمره منفی، همانگونه که اطلاع دارید، در آزمون‌های 4 گزینه‌ای اگر نمره منفی وجود نداشته باشد، فردی که کاملاً تصادفی به سوال‌ها پاسخ می‌دهد، شانس گرفتن نمره 25 از 100 را خواهد داشت. لذا به منظور ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای واقعی، لازم است نمره منفی در نظر گرفته شود تا از دادن پاسخ تصادفی به سوال‌ها پیشگیری بعمل آید. 

4.در ارتباط با زمان آزمون (یعنی 100 دقیقه برای 100 سوال 4 گزینه‌ای) لازم است به اطلاع برسانیم، برآورد آزمایشی ماقبل از برگزاری آزمون در مورد چند نفر حدود 90 دقیقه بود. بر این اساس با اضافه کردن 10 دقیقه به برآورد صورت گرفته 100 دقیقه در نظر گرفته شد. طبیعی است، ویژگی‌های فردی و تسلط بر محتوای سوال‌ها تأثیر مستقیمی بر زمان اجرای آزمون خواهد گذاشت.

5.در ارتباط با محتوای سوال‌ها و عدم معرفی منابع درسی به عرض می‌رساند، محتوای سوال‌های آزمون، عمدتاً نیاز به تأمل و استفاده از تفکر خلاق برای حل مسأله براساس تجربه بالینی و دیدن مراجع در گرایش‌های مختلف روان‌شناسی و مشاوره داشت. افزون بر آن پاسخ به سوال‌های آزمون، مستلزم تمرکز، بهره‌گیری و کاربست کلیه مطالبی داشت که همکاران محترم در درس‌های دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد گذرانده بودند و همانطورکه ملاحظه کردید سوال‌های آزمون کیس محور بود و هیچکدام از سوال‌ها در سطح دانش یا یادآوری محفوظات در درس خاصی نبود؛ بر این اساس محتوای آزمون مربوط به همه منابعی بود که همکاران عزیز در دوران تحصیل خوانده بودند و امکان معرفی منبع خاصی برای آن وجود ندارد.

6.در ارتباط با یکی از سوال‌ها که بسیار زیاد مورد انتقاد قرار گرفته و وجود آن زیر سوال رفته بود (سوال در ارتباط با ماه مبارک رمضان و ساعت افطار و نقشی که لازم است ایفا گردد)؛ به عرض می‌رساند، این سوال برگرفته از نقش مسائل فرهنگی در جلسه درمان بود. احترام به باورها و عقاید دینی مراجع براساس اصول اخلاق حرفه‌ای لازم است. این نکته نه در کشور ما که اکثریت مردم مسلمان هستند بلکه در کشورهای غربی هم مورد توجه و احترام قرار می‌گیرد و برای مراجعین براساس باورهای دینی‌شان در زمان‌های خاص، تمهیدات لازم در نظر گرفته می‌شود.

7.مبلغ دریافتی برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون (325 هزار تومان)، هیچ ارتباطی به سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ندارد و تماماً متعلق به سازمان سنجش آموزش کشور و صرف برگزاری آزمون می‌گردد و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره سهمی در آن ندارد. با این وجود همه اقداماتی که سازمان در جهت برگزاری هر چه بهتر آزمون صلاحیت حرفه‌ای انجام می‌دهد را جزو وظایف ذاتی خود می‌داند و به این خدمتگزاری افتخار می‌کند.

علی‌‎رغم همه نکات فوق خوشحال هستیم رویکرد جدید سازمان برای دادن پروانه اشتغال به همکاران عزیز، موجب گردید صف طولانی نوبت که بعضاً به 10 تا 15 سال می‌رسید را کاهش دهد. آزمون اول که در تاریخ 15/10/1402 برگزار شد 371/16 نفر شرکت کردند و بیش از 7000 نفر موفق به اخذ پروانه کار تخصصی شدند (یعنی نزدیک به همه تعدادی که طی 20 سال گذشته موفق به اخذ پروانه شده بودند). امیدوار هستیم در آزمون دوم که 162/17 نفر شرکت کردند، با تجربه‌ای که از آزمون اول بدست آورده بودند درصد بالاتری موفق به اخذ پروانه تخصصی شوند.


                                                                                 علی فتحی آشتیانی 

                                                                                رئیس سازمان 


کلیه حقوق متعلق به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران می باشد.