پنج شنبه، 1 آذر 1403
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
هدف کلی این دبیرخانه ، بحران زدایی ، امدادرسانی
روانشناختی ، رسیدگی و پاسخگویی سریع و فوری جامعه محور و حمایت از قربانیان و اعضای خانواده
های افراد آسیب دیده یا درمعرض آسیب های روانی – اجتماعی نظیر حوادث طبیعی ، بیماری های حاد و شدید ،
طلاق ، خودکشی ، مرگ و میر ، قتل ،
اختلالات روانی ، خشونت های خانگی ، مجروحیت، آسیب ناشی از استرس، از دست دادن دارایی، آوارگی،
مهاجرت، و سایر بحران
های روانی می باشد. خدماتی که به افراد بحران زده ارایه می شود شامل مشاوره ،
رواندرمانی کوتاه مدت ، ترمیم و بهبودی با توجه به زبان و فرهنگ می باشد.
دبیرخانه مداخله در بحران به
همراه سایر نهادها و سازمان های کمک رسان در بحران با مدیریت بحران سعی در ارایه خدمات پیشگیرانه بهداشت و سلامت روان به کلیه مردم
بحران زده دارد. هدف این دبیرخانه عبارت است از:
v
کمک به ارتقای امنیت روانی در جامعه
v
کاهش مراجعات به بخش های اورژانس و درمانگاه های
سرپایی
v
کاهش وقوع بحران روانی در آینده
v
به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین متخصصین بالینی ،
نیازمندان به خدمات روانشناختی و مشاوره ای و خانواده های آنان
v
ارتقای سطح دانش و آگاهی و توانمندی های مردم در
خصوص مسایل و مشکلات روانشناختی مرتبط با بحران های روانشناختی
v
اطلاع رسانی به مردم در خصوص نحوه دریافت خدمات
روانشناختی و مشاوره به هنگام بروز بحران
v
شناسایی کانون های و سرچشمه های ایجاد بحران و
آمادگی برای ارایه خدمات و اقدامات فوری
v حصول هدف غایی کاهش
علایم اختلال و تثبیت وضعیت متعادل در فرد بحران زده
سازمان نظام روانشناسی و
مشاوره ، هماهنگ با سایر نهادهای مرتبط نظیر دستگاه های قضایی ، انتظامی ، شهرداری ، بهزیستی ، به محض دریافت خبر حوادث و بحران های روانشناختی
آماده هماهنگی های لازم برای ارایه خدمات روانشناختی و مشاوره ای در سطح ملی و
استانی است . این سازمان با شیوه های مشاوره تلفنی ، کلینیک های مداخله در بحران ،
برنامه های خدمات سلامت روان را به عموم مردم ارایه خواهد کرد.
گروه اعضای دبیرخانه مداخله در
بحران متشکل از روانشناسان و مشاوران دارای پروانه تخصصی عضو سازمان و همچنین سایر
مراکز و دفاتر ارایه دهنده خدمات سلامت می باشد.